vineri, 6 august 2010

Irkutsk - Ulaan Baatar cu 40 de euro!

Da, atat ne-a costat drumul intre cele doua orase..si ne putea costa si mai putin, insa nu am fost pe faza. Trenul direct Irkutsk - UB este aproximativ 4000 Ruble (kupe - caci la trenurile internationale nu exista clasa a treia).

Cu 40 de euro am facut drumul acesta din bucati astfel:
Irkutsk - Ulan Ude: tren clasa a treia. Bilete cumparate cu vreo 4 zile inainte din gara din Irkutsk. Cost: 723 Ruble.


Bine ati venit in Ulan Ude - ora locala 6:30 AM






Tatal lor..


Si noi langa el




Piata centrala din Ulan Ude












Prin Ulan Ude

De la gara Ulan Ude am luat un taxi pana in centru, in zona operei, de unde am inteles ca ar pleca autobuzul vestit pentru UB. 200 ruble impartit la 3 a fost 65 ruble de persoana. Se putea evita aceasta cheltuiala, dar ne era teama sa nu ratam autobuzul.


Mi-a fost mila de acest sofer si chiar daca in jur erau altii cu masini mai aratoase, am zis sa-l alegem pe el, sa faca si el o cursa buna..


Ulan Ude - Kyakhta (orasul de granita din partea ruseasca): 250 Ruble. Aici, dupa ce n-am mai avut loc in autocarul direct de Ulaan Baatar pe care LP il mentioneaza in ghidul lor (pretul ar fi fost 950 Ruble ptr Ulan Ude - UB, atat citisem pe biletul cumparat in avans al unui francez..), ne-am lipit de o rusoaica buryata (acest popor de origine mongola numara aproximativ 400.ooo de locuitori in Rusia, in zona Republicii Buryate si in Districtul Autonom Buryat Aginsky - in imprejurimile lacului Baikal). Nu i-am retinut numele ei, desi am intrebat-o cum o cheama, insa a fost ca o salvare pentru noi, dupa ce usile autobuzului de UB s-au inchis.

Amicul dansei era mongol si ii expira viza de Rusia in ziua respectiva, prin urmare trebuia sa treaca granita cat mai repede..ii explicam si noi unde vrem sa ajungem si ne spune "follow me". Tipa stia engleza destul de bine, mult mai bine decat multi rusi - probabil buryatii sunt mai motivati sa invete limba engleza sa se duca sa studieze in afara, nu-mi explic altfel, caci si in tren am vorbit engleza cu o buryata, iar profesoara de engleza era tot de origine buryata..

Si o urmarim...dupa plecarea autobuzului ma vedeam stand o noapte in Ulan Ude..dar intelesesem ca nici pentru autocarul pentru a doua zi nu mai erau locuri..so, trebuia sa gasim alta varianta. Ne duce fata intr-o autogara locala, si ne explica ca luam o marshrutkya pana la granita, gasim acolo ceva sa trecem granita si pe urma gasim din partea mongoleza altceva pana in UB. Suna destul de dubios, insa nu aveam alta varianta..am mers pe mana ei si am zis ca ne tinem scai de prietenul ei pana in UB.

Dupa vreo 3 ore de mers cu marshrutkya, am ajuns in orasul de granita. Luam un taxi pana la punctul de frontiera si ne punem pe asteptat: Cost: 100 Ruble impartit la 4 (acum eram noi trei + mongolezul) inseamna 25 ruble de persoana. Buun! Incepea sa ne placa.

La vama, noroc cu baiatul asta care intelegea cat de cat engleza..dar nu prea vorbea. Tocmeste o duba ruseasca sa ne treaca granita si sa ne duca pana in primul oras cu gara de dupa granita - vreo 25 km mai depate. Pretul? 150 Ruble/persoana. Tipul studia la Hanoi in timpul iernii si vara facea ture intre Ulan Ude (unde statea viitoarea sotie) si UB. Cand i-am spus ca suntem din Romania a zis ca are doi colegi in Hanoi cu care se intelege super bine: Bogdan si Vali parca. La final i-am cerut adresa de email si i-am zis sa-i salute pe cei doi din partea noastra...poate bem o bere cand ajungem prin Hanoi. Inca nu mi-a raspuns la mail, dar astept..


Asteptand sa trecem vama

Dupa lungi asteptari si urcari si coborari din duba, trecem si vama..M-am simtit ca un clandestin inghesuita in marshrutkya aceea, cu vreo alti 6-7 mongolezi in jurul nostru, noi fiind singurele fete luminate. Dar am ajuns in Mongolia...eram de-a dreptul umiti ca ne-a reusit.




La granita Ruso-Mongoleza




Aici ne inghsuiam in duba sa trecem vama

Din Sukhbaatar, acelasi tip ne-a spus ca putem astepta trenul care sosea la 9PM si de dim era in UB, sau ca putem lua un taxi...a dat el niste telefoane si in jumatate de ora in fata garii aparu o mazda destul de noua. Ne costa 15.000 T de persoana cu taxiul pana in UB..si sa tot fie vreo 5 ore de condus. Pretul ni s-a parut bun si nu mai avea rost sa asteptam pana seara sa vina trenul si sa ajungem in UB a doua zi de dimineata, insa el a zis ca ramane sa ia trenul.

Dupa 5 ore de condus prin dealuri inverzite, ajungem in Ulaan Baatar, un oras urat si destul de poluat.

Pretul total? 40 de euro! Aventura traversarii granitei ruso-mongoleza intr-o duba..nepretuita ;)) 723 + 65 + 250 + 25 + 150= 1213 Ruble (adica 31 de euro) + 15.000 T (9 euro). Si nu mai spun ce emotii am avut la vama ruseasca, caci noi ne ne inregistrasem viza pe unde am stat..legal cred ca eram ok, ca fusesera niste zile de weekend, dar imi era un pic teama.

Cand am ajuns la hostel, am aflat ca se putea si mai ieftin: schimbat doua trenuri din irkutsk pana la granita rusa (bilet clasa a treia), cumparat bilet la kupe doar pentru traversarea granitei, si pe urma luat bilet iar la clasa a treia de la granita mongoleza spre UB. In total cred ca am fi iesit cu vreo 15 euro mai ieftin, dar am fi pierdut mai mult timp pe drum. Oricum, cea mai buna solutie ar fi fost daca am fi gasit locuri la acel bus direct din Ulan Ude in UB. (723R+950R=1673 ruble, adica in jur de 43 de euro).


Stema Mongoleza: apa, soarele, luna, granitele sale, si ying si yang






Sukbataar Square - piatra centr








Ulaan Baatar

Iar acum, in timp ce voi cititi asta, noi speram sa fim in Erlian, de unde vom lua un night bus (da, cu paturi!) pana la beijing, dupa ce vom fi traversat granita cu trenul de data aceasta.

Un comentariu:

  1. Foarte frumos !
    Imi plac locurile astea mai uitate de lume, ca sa ma exprim asa :D

    RăspundețiȘtergere